چرا دیتاسنتر پر سر و صدا است؟

به طور کلی بسیاری از فعالان محیط زیست، دیتاسنترها را متهم به آلودگی در زمینه های مختلف می کنند. چرا که اعتقاد دارند دیتاسنترها متکی به منابع انرژی کثیف هستند. اما تنها استفاده از سوخت های فسیلی نیست که میتواند دیتاسنترها را تبدیل به عامل آلودگی کند. دیتاسنترها صدا و نویز زیادی از خود ایجاد می کنند. از این رو می توان آن ها را یکی از عاملین آلودگی صوتی نیز معرفی کرد. اما چرا دیتاسنتر پر سر و صدا است؟ چه راه حل هایی برای کاهش این صدا و نویز وجود دارد؟ در این مقاله با نوژن همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

عامل سر و صدای زیاد دیتاسنترها چیست؟

دلیل این مسئله بسیار ساده است. تجهیزات داخل مراکز داده هنگام کار صدای زیادی ایجاد می کنند. بخشی از
این تجهیزات شامل سیستم های فناوری اطلاعات مانند سرورها می شود. اگرچه سرورها معمولاً به صورت جداگانه زیاد سر و صدای بلندی ندارند، اما صدها سرور که در یک فضای کوچک کار می کنند می توانند سطوح نویز را به شدت و تا 96 db(A) افزایش دهند.

در عین حال، تجهیزات جانبی که دیتاسنترها به آن ها وابسته هستند نیز صدایی زیادی تولید می کنند. تجهیزاتی مانند سیستم های HVAC که سرورها یا ژنراتورها را خنک می کنند نیز به نویز می افزایند. این سیستم‌ها می‌ توانند به‌ ویژه در خارج از مراکز داده پر سر و صدا باشند و به آلودگی صوتی در محله‌ هایی که دیتاسنتر در آن قرار دارند، کمک کنند.

چرا نویز و سر و صدای مراکز داده اهمیت دارد؟

از نقطه نظر عملیاتی، میزان نویزی که یک مرکز داده ایجاد می کند چندان مهم نیست. در حقیقت این صدا بر عملکرد دیتاسنتر تاثیری نمی گذارد. با این حال، افرادی که در دیتاسنترها کار می کنند، و همچنین افرادی که در محله های اطراف آنها زندگی می کنند یا کار می کنند، تحت تاثیر این نویزها قرار می گیرند.

96 db(A) تولید شده توسط سرورها برای کاهش شنوایی در افرادی که سطوح نویز را برای مدت طولانی تحمل می کنند کافی است! این مشکل برای کسانی که در مراکز داده کار می کنند خبر بدی است. در حقیقت گوش دادن به کمپرسورها یا ژنراتورهای HVAC در تمام طول روز برای افرادی که در نزدیکی مراکز داده زندگی می کنند چندان خوشایند نیست. از این رو باید به دنبال کاهش سر و صدای این مراکز باشیم.

چگونه نویز و صدای ناهنجار دیتاسنترها را کاهش دهیم؟

راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. برخی از روش‌ های کاهش نویز رایج و برخی دیگر ناشناخته تر هستند.برای ادامه مطالب با نوژن همراه باشید.

چرا دیتاسنتر پر سر و صدا است؟

1. عایق صدا

به عنوان اولین روش باید به یکی از رایج ترین و ساده ترین آن ها اشاره کنیم. عایق صدا می تواند به طور موثر میزان صدایی که توسط تجهیزات مرکز داده تولید می شود را کاهش دهد. به عنوان مثال، اطراف رک های سرور با فوم، تشک های کاهش دهنده صدا یا پوشش های لاستیکی به کاهش سطح نویز در مراکز داده کمک می کنند.

2. استفاده از هدفون های ضد صدا

اصولا از هدفون های ضد صدا در کارگاه ها و مکان هایی که صدا به شکل زیاد و افراطی وجود دارد، استفاده می شود. یکی از کم هزینه ترین راه ها برای کاهش صدا و افزایش سلامت کارمندان دیتاسنتر، استفاده از همین هدفون های ضد صدا است.

3. خنک کننده مایع

خنک کننده مایع، تکنیکی برای دفع گرما از تجهیزات دیتاسنترهاست که در حال افزایش است. روش عالی دیگری برای کاهش سطح نویز مرکز داده می باشد. خنک کننده مایع بسیاری از فن های مورد نیاز برای خنک کردن سرورها و سایر تجهیزات را به روش سنتی حذف می کند. همچنین از نظر انرژی کارآمدتر است. این روش برای کسب‌ و کارهایی که علاقه‌ مند به کاهش نویز و افزایش پایداری هستند، یک برد مضاعف است.

4. بهینه سازی جریان هوا

در مواردی که نمی توان استفاده از فن ها در داخل یک دیتاسنتر را کنار گذاشت، بهینه سازی جریان هوا می تواند سطح نویز را کاهش دهد. هرچه هوا راحت‌ تر در سرورها و سایر تجهیزات جریان یابد، فن‌ها کمتر کار می‌ کنند و در نتیجه صدای کمتری ایجاد می‌ شود.

5. استفاده از دیتاسنترهای زیر آب

اگر واقعاً می خواهید در مورد کاهش نویز مرکز داده خارج از چارچوب فکر کنید، می توانید به مراکز داده زیر آب نگاه کنید. که مشکلات آلودگی صوتی را به طور کلی حل می کند. در حال حاضر، مراکز داده زیر آب هنوز کاربردی نیستند. اگرچه مایکروسافت با موفقیت در سال 2018 یکی از آن ها را آزمایش کرد.

جمع بندیمتاسفانه باید گفت صدای دیتاسنترهای زیاد است. اما خبر خوب این است که اقدامات موثری برای کاهش سطح نویز مرکز داده وجود دارد. شما می توانید از روش هایی که در این مقاله معرفی کردیم به بهترین نحو ممکن برای کاهش صدای دیتاسنترها استفاده کنید و بهترین کاربری را از آن ها دریافت نمایید.سپاس که در این مقاله با وبلاگ نوژن همراه بودید.