پاپت ( Puppet ) چیست؟

درواقع Puppet یک نرم افزار قدرتمند در حوزه Configuration Management میباشد که به سبب آن ما توانایی پیکربندی و راه اندازی تجهیزات خود را به صورت کاملا سریع و Automated شده را داریم بدین شکل که در مدیریت دیوایس ها و پیکربندی های اون‌ها این نرم افزار بسیار قدرتمند است و جزوه یکی از بهترین نرم افزار های حوزه Network Automation در کنار دیگر نرم افزار های قدرتمند مانند Ansible قرار گرفته است‌. نرم افزار Puppet به سبب یک زبان کد نویسی منحصر به فرد خود با نام DSL که تشکل شده از کلمات Domain Specific Language میباشد توانایی بررسی و پیاده سازی پیکربندی های متعدد را بر روی سیستم ها دارد.

نرم افزار Puppet در دو نسخه ارائه میشود:
نسخه Puppet Enterprise: در این نسخه ما قابلیت های بسیار زیادی را در Puppet میتوانیم داشته باشیم از جمله دسترسی GUI و دسترسی Cli، امکان استفاده از API های متنوع، توانایی گزارش گیری بالا و ویژگی های مختلف درون این نسخه تجاری وجود دارد.
نسخه Puppet Open Source: این نسخه به صورت رایگان و Open Source ارائه شده است که میتوانیم از آن برای فرآیند های متنوع Configuration Management استفاده کنیم که البته ویژگی های متعددی که در نسخه Enterprise وجود دارد در این نسخه کمی کم رنگ میباشند.

چرا از Puppet استفاده کنیم؟

توجه کنید این سوال را میتوان به شکل دیگری هم پرسید برای مثال چرا از Configuration Management و Automation استفاده کنیم ؟! جواب ساده ایی داره چون شما درنظر بگیرید که در یک شرکت بسیار بزرگ Large Enterprise کار میکنید و قرار است بر روی 100 سرور یک پیکربندی مشابه یه یک مشکل را رفع کنید کنید برای مثال قصد دارید یک سیستم عامل جدید نصب کنید و یا یک تنظیمات خاص را ارائه کنید خب شما به عنوان یک ادمین شبکه اینکار براتون بسیار سخت و خسته کننده هست اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ما دیگه نیازی به انجام اینکارها نداریم !

پاپت(Puppet) چگونه کار می‌کند؟

Puppet  با داشتن یک سرور اصلی مجموعه‌ای از اسکریپت‌ها یا manifests را اجرا می‌کند که بعد به هر گره مدیریت شده ارسال می‌شود. گره‌‎ها به طور مرتب با سرور اصلی چک می‌کنند تا به دنبال مانیفست‌های به روز شده باشند و بعد در صورت نیاز آنها را به صورت لوکال اجرا کنند که به کاربران اجازه می‌دهد تا تنظیمات پیکربندی را در چندین گره به طور همزمان با حداقل تلاش به روز کنند. علاوه بر این، Puppet  از پلتفرم‌ها و فناوری‌های مختلفی مانند لینوکس، ویندوز، داکر، AWS و Kubernetes پشتیبانی می‌کند.

مزایای پاپت

  • اتوماسیون

Puppet می‌تواند کارهایی مانند نصب، پیکربندی و نگهداری اجزای نرم‌افزار را در زیرساخت فناوری اطلاعات خودکار کند. یک مورد استفاده خوب زمانی است که یک مهندس DevOps باید نصب بسته سیستم عامل را خودکار کند یا وظایف را در گره‌های ریموت به روز نماید. مهندس می‌تواند از Puppet برای صرفه جویی در زمان با به روز رسانی مانیفست در سرور اصلی استفاده کند. همه گره‌های شبکه،  مانیفست به روز شده را دریافت و به آپدیت را طبق دستورالعمل اعمال می‌کنند.

  • مقیاس پذیری

Puppet می‌تواند برای مدیریت شبکه‌های بزرگ کامپیوتر، سرورها و ماشین‌های مجازی با کمترین تلاش بزرگ شود. این یکی از مزایای مهمی است که مدیران سیستم را قادر می‌سازد تا به سرعت زیرساخت‌های خود را افزایش دهند و بدون از دست دادن چیزی، آن را بطور خودکار هماهنگ نگه دارند.

  • امنیت

پاپت می‌تواند به حفظ امنیت در سراسر زیرساخت کمک کند که به مدیران اجازه می‌دهد تا سیستمی از چک‌ها و بالانس‌ها را راه‌اندازی کنند تا در صورت ایجاد هرگونه تغییر غیرمجاز در شبکه یا شناسایی فعالیت‌های مشکوک به آنها هشدار دهد.
این تضمین می‌کند که فقط کاربران مجاز به فایل‌ها یا داده‌های پیکربندی حساس دسترسی دارند و یک لایه امنیتی اضافی را در کنار اقدامات موجود اضافه می‌کند.

 

معایب  پاپت

  • پیچیدگی

برای برخی از تیم‌های DevOps، پاپت می‌تواند ابزاری پیچیده برای یادگیری و استفاده باشد، به‌ویژه برای کسانی که تجربه محدودی دارند. اغلب، سازمان‌هایی که تازه کار پاپت را آغاز کرده‌اند، روی آموزش و گواهینامه‌های کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا استفاده کارآمد را ارتقا دهند.

  • هزینه

استفاده از Puppet هزینه‌ای دارد، زیرا به سرورهای اختصاصی برای ارتباط master-agent و تیمی از مهندسان مجرب برای نگهداری سیستم نیاز دارد که می‌تواند برای مشاغل کوچکتر که اغلب منابعی برای صرفه جویی پیدا نمی‌کنند بسیار گران باشد.

  • مشکلات وابستگی

متاسفانه، یکی از اشکالات Puppet توانایی آن در ایجاد مشکلات وابستگی (Dependency Issues) در صورت از کار افتادن بخشی از مانیفست است. اگر یک ماژول یا اسکریپت واحد در یک مانیفست از کار بیفتد، می‌تواند باعث شود که کل سیستم ناپایدار شده یا پاسخگو نباشد که می‌تواند یک مشکل مهم برای مدیران سیستم باشد زیرا ممکن است برای شناسایی سریع منبع مشکل به کمک نیاز داشته باشند.

  • آسیب پذیری سرور پاپت

بر خلاف مزایای بسیاری که دارد، سرور پاپت می‌تواند در برابر خطرات امنیتی خاصی نیز آسیب پذیر باشد. به عنوان مثال، در صورت پچ (وصله) نشدن یا پیکربندی اشتباه، مهاجمان می‌توانند به داده‌های حساس دسترسی پیدا نموده یا کدهای مخرب را روی سیستم اجرا کنند. علاوه بر این، اگر مهاجمان راهی برای ورود به سیستم پیدا کنند، می‌توانند از سرور پاپت به عنوان نقطه ورود برای حملات بیشتر به گره‌ها استفاده نمایند.

 

جمع‌بندی

Puppet در DevOps برای خودکارسازی مدیریت زیرساخت استفاده می‌شود و شرکت‌ها را قادر می سازد تا برنامه‌های خود را به طور موثر و سریع مدیریت، پیکربندی و استقرار دهند و یک پلتفرم یکپارچه برای تیم‌های فناوری اطلاعات برای مانیتور، ردیابی و خودکارسازی تغییرات در زیرساخت فراهم می‌کند.
Puppet با خودکار کردن کارهای تکراری مانند استقرار برنامه، مدیریت پیکربندی، هماهنگی سرویس‌ها و مدیریت کلی سیستم به تیم‌های DevOps کمک می‌کند. همچنین به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت مشکلات زیرساخت خود را شناسایی و حل کنند و همچنین قابلیت اطمینان و عملکرد سیستم را حفظ کنند.

علاوه بر این، Puppet به تیم ها کمک می کند تا مطمئن شوند که سیستم هایشان ایمن و مطابق با استانداردهای صنعتی است.
به دلیل انعطاف پذیری و مقیاس پذیری آن، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای Puppet را برای اتوماسیون DevOps اتخاذ می‌کنند که به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه‌ها را در محیط‌های مختلف، از جمله ابرهای عمومی، ابرهای خصوصی و دیتاسنترهای on-premises  مستقر کنند.

اگر به دنبال راهی برای ساده کردن فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات خود هستید، Puppet ارزش بررسی را دارد.

 

جهت اطلاعات بیشتر با پشتیبانی نوژن پردازش در ارتباط باشید

 

 

 

\