در کامپیوتر اصطلاح ریموت دسکتاپ به یک نرم افزار و یا سیستم عاملی گفته می شود که اجازه می دهد محیط کامپیوتر شخصی  از راه دور بر روی سیستم اجرا شود، درحالیکه همزمان در حال اجرا و نمایش در سیستم جداگانه ای می باشد.

این نرم افزارهای ریموت دسکتاپ دارای قابلیت ها و ویژگی های خاصی برحسب انواع مختلف و کاربرد آن هستند.

کلاینت RDP چیست ؟

کلاینت RDP به دستگاهی گفته می‌شود که قصد اتصال از طریق آن به کامپیوتر راه دور وجود دارد. کلاینت RDP برای اکثر نسخه‌های ویندوز (حتی ویندوز موبایل)، لینوکس، یونیکس، iOS ،macOS، اندروید و برخی سیستم‌عامل‌های دیگر نیز موجود است. کلاینت RDP رسمی مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز Remote Desktop Connection نام دارد که به اختصار RDC خطاب می‌شود. در گذشته کلاینت RDP با نام «Terminal Services Client» شناخته می‌شد.

ریموت دسکتاپ (Remote Desktop) چیست؟

اگر شما از سیستمی استفاده میکنید که احتیاج دارید که به سیستم دیگری جز آن دسترسی داشته باشید سرویس اتصال از راه دور یا  Remote Desktop این امکان را به شما می دهد که همه چیز برای شما از راه دور قابل دسترس باشد.

تا وقتی که سیستم مورد نظر شما روشن باشد شما می توانید فایل های خود را جابجا کنید و یا برنامه ی خاصی را اجرا کنید و حتی مشکلات برنامه ی خاص و یا آن سیستم را بررسی و حل کنید و یا به صورت از راه دور با آن کار کنید.

در واقع شما با سرویس ریموت دسکتاپ و یا اتصال از راه دور می توانید به صورت همزمان به چند سیستم دسترسی داشته باشید خواه آن سیستم ها در دفتر قرار داشته باشند خواه در منزل.

اگر از طریق سرویس  vpn وارد شبکه ی دیگری شوید می توانید از آن سیستم برای وصل شدن به سیستم های دیگر در آن دفتر و یا شرکت استفاده کنید.

سرویس ریموت دسکتاپ و یا اتصال از راه دور در ویندوز تعبیه شده است اما به عنوان یک برنامه تحت عنوان “Windows ۱۰ Universal” در   Microsoft Store نیز وجود دارد. اگر شما به سیستمی که تحت ویندوز نیست هم دسترسی داشته باشید این سرویس در دستگاه های مک IOS و اندروید نیز قابل دسترس است.

 

 

آموزش اتصال از طریق ریموت دسکتاپ:

مهم نیست که شما از چه نسخه ای از ویندوز استفاد می کنید، ریموت دسکتاپ (remote desktop connection) از برنامه های اصلی ویندوز محسوب می شود و از طریق آن می توانید سرور یا رایانه دلخواه مصقد را کنترل کنید.

برای استفاده از ریموت دسکتاپ:

1- عبارت “Remote Desktop Connection” را در بخش سرچ ویندوز جستجو کنید.

2- در پنجره ریموت دسکتاپ IP رایانه مقصد که قصد اتصال به آن دارید را وارد نموده و روی گزینه “Connect” کلیک کنید.

3- چنانچه آی پی وارد شده صحیح بوده و امکان اتصال به سرور مورد نظر وجود داشته باشد پس از چند ثانیه پنجره جدیدی نمایش داده می شود و لازم است تا در آن نام کاربری و کلمه عبور تعریف شده برای اتصال به ریموت دسکتاپ را وارد نمایید.

4- پس از چند ثانیه اتصال به ریموت دسکتاپ انجام خواهد شد.

همچنین بهتر است برای افزایش سرعت ریموت دسکتاپ از طریق بخش تنظیمات ریموت دسکتاپ در قسمت Display تعداد رنگ های نمایش داده شده را کاهش دهید.

 

ویژگی‌های RDP چه هستند؟

از جمله ویژگی‌های پروتکل RDP مایکروسافت می‌توان به رمزنگاری ارتباط، قابلیت‌های کاهش پهنای باند، قطع اتصال سیار، کانال‌های مجازی، کنترل از راه دور و سایر موارد اشاره کرد. حال در ادامه مقاله RDP چیست هر یک از ویژگی‌های RDP شرح داده شده‌اند.

 

رمزنگاری ارتباط

RDP از سیستم رمزنگاری امنیتی RSA RC4 بهره می‌برد. RC4 یک سیستم رمزگذاری جریانی برای برقراری امنیت مقادیر کوچک داده و جهت برقراری ارتباط امن از طریق شبکه طراحی شده است. ادمین‌های شبکه می‌توانند از میان یک کلید ۵۶ یا ۱۲۸ بیتی یکی را برای رمزنگاری داده‌ها انتخاب کنند.

قطع اتصال سیار

کاربر می‌تواند به اختیار خود نشست ریموت دسکتاپ را بدون خارج شدن از سیستم قطع کند. وقتی که کاربر از طریق همان سیستم یا سیستم دیگری مجدداً وارد سیستم راه دور شود، اتصال به نشست قطع شده دوباره برقرار خواهد شد. زمانی که نشست یک کاربر به صورت ناگهانی به دلیل قطعی سیستم کلاینت یا قطعی شبکه به پایان برسد، ارتباط کاربر قطع می‌شود، اما از سیستم خارج نخواهد شد.

کنترل از راه دور

کارکنان بخش پشتیبانی IT در یک سازمان می‌توانند با استفاده از یک نشست ریموت دسکتاپ به کامپیوتر سایر کارکنان متصل شده و از راه دور مشکلات مرتبط با پشتیبانی IT را شناسایی و برطرف کنند. این امکان در صورتی وجود خواهد داشت که سیستم عامل کامپیوتری که دچار مشکل فنی است به طور کامل اجرا شده و به شبکه متصل باشد. علاوه بر موارد فوق، RDP ویژگی‌های زیر را نیز شامل می‌شود:

  • تعیین مسیر گرفتن پرینت: اپلیکیشن‌هایی که در یک نشست ریموت دسکتاپ در حال اجرا هستند می‌توانند از پرینتر متصل به دستگاه کلاینت استفاده و فایل‌های مورد نیاز را چاپ کنند.
  • نگاشت کلیپ‌بورد: کاربران می‌توانند متن و تصاویر گرافیکی را بین اپلیکیشن‌های اجرا شده در کامپیوتر محلی و اپلیکیشن‌های واقع در کامپیوتر راه دور حذف یا آن‌ها را کپی و الصاق کنند.
  • متعادل‌سازی بار شبکه: RDP از متعادل‌سازی بار شبکه (NLB) بهره می‌برد.
  • هدایت مسیر صدا، درایو، پورت و پرینتر تحت شبکه: به عنوان مثال، صداهایی که در کامپیوتر راه دور رخ می‌دهند در کامپیوتر کلاینت قابل پخش هستند.
  • پشتیبانی از عمق رنگ ۲۴ بیت
  • عملکرد بهبودیافته در اتصال‌هایی با سرعت پایین (Dial Up) از طریق پهنای باند تقلیل‌یافته
  • تایید هویت کارت هوشمند از طریق خدمات ریموت دسکتاپ

مزایای RDP چیست؟

از جمله مزایای RDP می‌توان به امنیت، انعطاف‌پذیری و هزینه پایین اشاره کرد. در ادامه هر یک از مزایای RDP فهرست شده است:

  • امنیت: همان‌طور که بیان شد، از پروتکل‌های امنیتی مختلفی در ارتباط RDP برای رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری: پروتکل RDP محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار اندکی دارد. می‌توان حتی با یک کامپیوتر PC قدیمی نیز از ریموت دسکتاپ استفاده کرد. با یک RDC نسخه قدیمی می‌توان به سروری با نسخه جدیدتر متصل شد و از امکانات به‌روز شده آن استفاده کرد. علاوه بر آن، تمهیداتی برای سازگاری با سرعت پایین اتصال شبکه دیده شده است. به گونه‌ای که فناوری به کار گرفته شده در RDP می‌تواند خود را با سرعت شبکه وفق دهد. بنابراین می‌توان گفت RDP از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.
  • هزینه پایین: معمولاً در استفاده از یک چارچوب ناحیه کاری راه دور، قرار دادن منابع در کپی‌های مختلفی از چندین بسته برنامه‌نویسی تجاری اهمیتی ندارد. زیرا می‌توان تنها به وسیله یک ماشین آن‌ها را به کار گرفت. همچنین، لازم نیست PCهایی که برای اتصال به ماشین میزبان استفاده می‌شوند، دستگاه‌های گران قیمتی باشند.
  • رابط گرافیکی: یکی از نقاط قوت RDP این است که در اتصال به دستگاه راه دور از رابط گرافیکی دقیقاً مطابق با رابط ویندوز استفاده می‌شود.
  • RDP به طور نسبی از لحاظ نرم‌افزاری سبک است.
  • تقریباً می‌توان از تمام امکانات سخت‌افزاری ورودی/خروجی ماشین محلی در ماشین راه دور استفاده کرد.
  • می‌توان فایل‌ها را از کامپیوتر محلی به کامپیوتر راه دور کپی کرد و برعکس.

معایب RDP چه هستند؟

از جمله معایب RDP می‌توان به وابستگی به شبکه و نیاز به داشتن RDS قدرتمند اشاره کرد. در ادامه این بخش از نوشته «RDP چیست» توضیحات بیش‌تری پیرامون هر یک از معایب RDP ارائه شده است.

  • نیاز به RDS قدرتمند: در صورتی که نیاز به استفاده از RDP در سطح وسیع وجود داشته باشد، نیاز به یک سرویس ریموت دسکتاپ (RDS) قدرتمند وجود دارد تا بتواند تمام اتصال‌های RDP را نظارت کند (RDS در بخش مقایسه VDI و RDS شرح داده شده است).
  • نیاز به شبکه قدرتمند: برای اتصال موفقیت‌آمیز کامپیوتر کلاینت به کامپیوتر میزبان، نیاز به یک اتصال شبکه قابل اطمینان وجود دارد. در غیر اینصورت، ممکن است کل سرویس ریموت دسکتاپ از کار بیوفتد.
  • از دیگر معایب RDP می‌توان به ارائه شدن آن تنها برای نسخه‌های Pro ،Business یا Ultimate اشاره کرد.
  • با متصل شدن به یک PC از راه دور، کامپیوتر مقصد برای استفاده محلی قفل می‌شود و کاربر محلی نمی‌تواند همزمان از سیستم استفاده کند یا ببیند که فرد متصل شده از راه دور چه کاری انجام می‌دهد.

پس از شرح ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب پروتکل RDP ، اکنون نوبت به شرح تاریخچه پروتکل ریموت دسکتاپ فرا رسیده است. در ادامه مطلب «RDP چیست» به این مهم پرداخته می‌شود.