هاب چیست ؟

هاب شبکه (Hub Network) یا هاب اترنت (Hub Ethernet)، ارزان قیمت‌‌ترین دستگاه توسعه‌دهنده شبکه است که عملکردی کاملا ساده دارد. هر بسته‌ای که به یک پورت هاب وارد می‌شود به سایر پورت‌ها ارسال می‌شود. مثلا اگر قرار باشد بسته‌ای برای یک کامپیوتر ارسال شود، فارغ از این‌که کامپیوتر به چه پورتی متصل است به پورت‌های دیگر نیز ارسال می‌شود و فقط کامپیوتری که آدرس مقصد است بسته را دریافت می‌کند. عکس این قضیه نیز صادق است. هنگامی ‌که کامپیوتر A پاسخی ارسال می‌کند، پاسخ برای تمام پورت‌های موجود در هاب ارسال می‌شود تا در نهایت گره مقصد بسته را دریافت کند.

هاب، دستگاه کوچکی است که چندین پورت اترنت دارد و با استفاده از کابل اترنت، کامپیوترها و دستگاه‌ها را به آن وصل می‌کنیم.

هاب شبیه به سوئیچ، گره‌های یک شبکه محلی را در یک نقطه به یکدیگر متصل می‌کند اما از تجهیزات لایه اول یا همان لایه فیزیکی است.  هاب برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی از مبدا به مقصد به مک‌آدرسِ فرستنده و گیرنده نیازی ندارد، زیرا قرار نیست بسته برای یک گره مشخصی ارسال شود تا مک‌آدرس یا آدرس آی‌پی آن نیاز باشد. بنابراین وقتی یک گره شبکه در نظر داشته باشد بسته داده‌ای را برای گره دیگری ارسال کند، بسته را به هاب انتقال می‌دهد.

 

کاربرد هاب چیست؟

به صورت کلی هاب گره‌های شبکه‌های محلی را در یک نقطه به هم وصل می‌کند؛ اما در مقایسه با سایر دستگاه‌های روز دنیا مانند روتر و سوئیچ، عملکرد ساده‌تری دارد و به همین علت، از کاربرد کمتری نسبت به این دو دستگاه برخوردار است. لازم به ذکر است که هاب زمانی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود که در شبکه‌های کوچکی که فقط چند دستگاه دارد و نیازی به گره‌های تحت شبکه و با حجم اطلاعات زیادی  همراه نیست، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

انواع هاب شبکه

هاب‌های شبکه را از نظر فنی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. هاب‌ منفعل یا پسیو (passive hub): هاب‌های منفعل فقط کابل‌های منتهی به گره‌های یک شبکه محلی را به هم متصل و سیگنال‌های دریافتی روی هر یک از پورت‌های خود را تکثیر و به تمام دیگر پورت‌ها ارسال می‌کنند. هاب منفعل در مواجهه با سیگنال‌های دریافتی واکنش دیگری نشان نمی‌دهد؛ نه می‌تواند آن‌ها را بازتولید و نه تقویت کند.
  2. هاب‌ فعال یا اکتیو (active hub): هاب‌های فعال ضمن برخورداری از قابلیت‌های هاب منفعل، سیگنال‌های دریافتی را بازتولید و تقویت نیز می‌کنند. مثلا اگر سیگنال‌های واصله، آسیب دیده اما هنوز قابل خواندن باشند، هاب فعال می‌تواند سیگنال‌های معیوب را پیش از تکثیر و ارسال به دیگر پورت‌ها، بازتولید و تقویت کند تا درست به مقصد برسند. هاب‌های فعال از این نظر به تکرارگر یا ریپیتر شبکه شباهت دارند. بسیاری از هاب‌های امروزی از جمله هاب‌های اترنت در واقع هاب فعال هستند، هرچند کمتر پیش می‌آید که صراحتا عبارت «فعال» را برای آن‌ها به‌کار ببرند.
  3. هاب‌ هوشمند (intelligent hub): هاب‌ هوشمند ضمن برخورداری از قابلیت‌های هاب فعال، به برخی نرم‌افزارهای مدیریتی نیز مجهز است که کمک‌ می‌کند شماری از عیب‌های شبکه را شناسایی کنید و از برخی روی‌دادهای جاری شبکه آگاه شوید. مثلا اگر نرم‌افزار هاب هوشمند با پروتکل مدیریت آسان شبکه (SNMP) سازگار باشد می‌تواند با تجهیزات مختلف شبکه مرتبط شود و درباره ظرفیت شبکه، پهنای باند، جداول مسیریابی و… آمارهای بی‌درنگ ارائه دهد.

مزایای هاب شبکه

  • توانایی پشتیبانی از انواع رسانه‌های شبکه مختلف
  • بسیار مقرون به صرفه تر است و هر کسی می‌تواند استفاده کند.
  • توانایی اتصال رسانه‌های مختلف به یکدیگر
  • عدم تاثیر در عملکرد شبکه در صورت استفاده از هاب
  • گسترش مسافت کل شبکه

معایب هاب شبکه

  • عدم تشخیص بهترین مسیر شبکه
  • عدم کار به صورت دو طرفه
  • عدم توانایی در کاهش ترافیک شبکه
  • عدم قادر به فیلتر کردن اطلاعات در صورت ارسال بسته‌های اطلاعات به تمامی بخش‌های متصل شده
  • عدم قابلیت اتصال به معماری شبکه‌های مختلف به صورت اترنت، توکن و رینگ!

 

نکات مهم خرید هاب شبکه

  • خرید هاب شبکه پیچیدگی‌های خاصی ندارد، اما بهتر است در هنگام خرید به چند نکته بسیار ریز و مهم توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از:
  • نوع هاب: قبل از خرید هاب، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از هاب‌های موجود برای کار شما مناسب است. هاب فعال، غیر فعال و یا هوشمند؟!
  • پروتکل‌های قابل پشتیبانی: در هنگام خرید هاب به این موضوع دقت کنید که هاب موجود از کدام پروتکل‌های شبکه و امنیتی پشتیبانی می‌کند؛ چرا که بتواند شبکه را در برابر برخی از تهدیدات رایج به خوبی محافظت کند.
  • نحوه ارسال بسته‌ها: اگر هاب به صورت مستقیم بسته‌های اطلاعات را از مبدا به مقصد ارسال می‌کند، نشان دهنده تکثیر این اطلاعات است و در این صورت باعث هدر رفتن بی دلیل پهنای باند شبکه می‌شود. بنابراین در زمان خرید هاب، به مشخصات آن دقت کنید که به چه صورت مشکل تصادف سیگینال‌ها را کنترل و مدیریت می کند.
  • مکانیزم‌های امنیتی: به دلیل اینکه هاب‌ها اطلاعات دریافتی را از سیستم مبدا به تمامی پورت‌های موجود ارسال می‌کند، زمینه‌ای برای حملات امنیتی شنود شبکه فراهم می‌کند و به همین دلیل است که هاب‌ها در مقایسه با سویئچ ها در مقابل تهدیدات امنیتی بسیار آسیب پذیرتر عمل می‌کند.
  • نوع مکانیزم ارتباط پورت‌ها: همانطور که مطالعه کردید، هاب‌ها به صورت نیمه دوطرفه فعالیت می‌کنند؛ یعنی دو پورت به صورت همزمان نمی‌توانند به همدیگر اطلاعاتی را ارسال و دریافت کنند! درواقع وقتی که یک پورتی ارسال کننده است، پورت دیگر فقط می‌تواند گیرنده باشد! لازم به ذکر است که برخی از تولید کنندگان هاب‌ها برای برداشتن این محدودیت گام‌هایی برداشتن و در هنگام خرید حتما به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

سخن پایانی

در پاسخ به سوال هاب چیست گفتیم که هاب دستگاه کوچکی است که گره‌های یک شبکه را جهت ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می‌کند. در این میان هاب‌ها به 3 نوع فعال، غیر فعال و هوشمند تقسیم بندی شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به همدیگر هستند. از ویژگی‌های بارز هاب‌ها می‌توان به نیمه دوطرفه بودن آنها اشاره کرد، به این معنا که هیچ پورتی نمی‌تواند به صورت همزمان هم دریافت کننده باشد و هم ارسال کننده!

برای اطلاعات بیشتر در زمینه سرور های مجازی و اختصاصی به سایت نوژن پردازش مراجعه نمایید.