شبکه چیست ؟

به اتصال دو یا چند کامپیوتر با هدف تسهیل ارتباطات، اشتراک گذاری سخت افزار ها و نرم افزارها و اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات، شبکه کامپیوتر میگویند. این کامپیوتر ها با استفاده از دستگاه هایی مانند سوئیچ و روتر و… بهم متصل می شوند، البته امروزه به جز کامپیوترو رایانه های شخصی دستگاه های زیادی مانند سیستم های دوربین مداربسته، تلفن های مبتنی بر آی پی (VoIP) ، تلفن های هوشمند و کنسول های بازی می توانند به شبکه متصل شوند. جالب است که بدانید اولین نمونه شبکه رایانه ای در دهه ۶۰ میلادی ساخته شد، شبکه ای با نام ARPAnet که توسط  آژانس تحقیقات پیشرفته یا ARPA برای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا طراحی و پیاده سازی شده بود.

انواع شبکه های رایانه ای

یک شبکه کامپیوتری را می توان بر اساس منطقه جغرافیایی که آنها پوشش می دهند  به انواع زیر تقسیم کرد :

  • شبکه محلی LAN))
  • شبکه منطقه شهری(MAN)
  • شبکه گسترده (WAN)
  • شبکه منطقه پردیس (CAN)
  • شبکه منطقه شخصی (PAN)
  • شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN)
  • شبکه محلی نوری منفعل (POLAN)
  • شبکه خصوصی سازمانی (EPN)
  • شبکه خصوصی مجازی (VPN)

 

کاربرد شبکه چیست؟

کار شبکه چیست؟ شبکه کامپیوتری وظیفه دارد تا ارتباطات بین سیستم‌ها را برقرار کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده‌ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری  و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.

 

اصطلاحات رایج شبکه های کامپیوتری

 

کلاینت چیست؟

کلاینت (Client)، به سیستمی گفته می‌شود که درخواست و تقاضایی دارد و این درخواست در سرور مجموعه، پردازش و ارسال می‌شود. برای مثال زمانی که شما با کامپیوتر خود به شبکه ای متصل هستید و از آن بهره می‌برید، سیستم شما نوعی کلاینت است.

سرور چیست؟

سرور  Server، به کامپیوتر همیشه روشنی اطلاق می‌شود که توان سخت افزاری و نرم افزاری بالایی دارد و به عنوان کامپیوتر مرکزی، سرویس و خدماتی را به client‌ها ارائه می‌دهد. در شبکه های کلاینت سروری، هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مختص به خود را دارند، کامپیوترها علاوه بر اینکه به هم متصل هستند از همدیگر مستقلند یعنی اگر یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی که به شبکه متصل است، خاموش شود یا به هر دلیل از شبکه خارج شود، همچنان شبکه پابرجاست. اما اگر سرور از مدار خارج شود سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد نیز از دسترس خارج می‌شوند و در روال کار شبکه اختلال ایجاد می‌کند. برای مطالعه بیشتر در مورد سرور می‌توانید مقاله فالنیک با عنوان “سرور چیست” مطالعه کنید.

هاست چیست؟

هاست – Host، هر دستگاه یا سیستمی که به شبکه متصل بوده و خدماتی ارائه می‌دهد و یا از خدمات و سرویس‌هایی در داخل شبکه استفاده می‌کند. با این تعریف هم کلاینت و هم سرور، Host محسوب می‌شوند.