زبان برنامه نویسی فلاتر چیست؟

فلاتر یک چارچوب واسط موبایل (Mobile UI Framework) و یک بسته توسعه نرم‌افزار (Software Development Kit | SDK) رایگان و متن‌باز (Open Source) است. در آستانه سال ۱۴۰۰، اپلیکیشن‌های موبایل همچنان بیش از پیش پرطرفدار هستند. خوشبختانه، ابزارهای برنامه‌نویسی متعددی برای توسعه‌دهندگان در دسترس است. یکی از این ابزارهای توسعه برنامه‌های کاربردی، Flutter است.

به بیان ساده، فلاتر این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که یک اپلیکیشن موبایل بومی (Native Application) را تنها با یک کد مبنا (پایه کد | Codebase) بسازند. یک اپلیکیشن بومی، به منظور استفاده در یک دستگاه خاص و سیستم عاملش ساخته می‌شود. امکان توسعه برنامه کاربردی بومی تنها با یک کد مبنا در Flutter، به این معنا است که می‌توان فقط با یک زبان برنامه‌نویسی و یک کد مبنا، دو یا چند اپلیکیشن مختلف برای سیستم‌عامل iOS و اندروید ساخت.

تاریخچه فلاتر

Flutter توسط گوگل در سال ۱۳۹۷ ارائه شد. البته، فلاتر از سال ۱۳۹۴ وجود داشته و توسط گوگل معرفی شده است، اما تا قبل از اواسط ۱۳۹۷ که به صورت رسمی منتشر و روانه بازار شد، در مرحله آزمایشی قرار داشت. اولین نسخه فلاتر به نام کد «Sky»‌ شناخته می‌شد. در آن زمان، Sky تنها روی سیستم‌عامل اندروید قابل اجرا بود.

مزایای flutter چیست؟

فلاتر مزیت‌های زیادی را دارد که تا اینجا دیدیم نوشتن برنامه‌ها برای همه‌ی پلتفرم‌ها و سیستم‌ عامل‌ها مهمترین آن است. در این قسمت می‌خواهیم سایر مزیت‌هایی که یک برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از این فریم‌ورک بدست آورد را بررسی کنیم.

 

1.افزایش سرعت در توسعه برنامه‌ها

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مواردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بحث سرعت در پروژه‌های فلاتر است. در مورد فلاتر یک مزیت ویژه وجود دارد وقتی که یک برنامه تولید شود می‌توان خروجی‌های مختلف را از آن گرفت. به همین علت هم می‌توان گفت که یک برنامه برابر با ساخت چند برنامه می‌باشد و مهمترین موردی که در اینجا پیش می‌آید بحث زمان است.

2.انعطاف در طراحی رابط کاربری

افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها جزو مواردی بودند که بیشتر به مدیران و اعضای رده بالا در تیم مربوط می‌شدند. اگر بخواهیم این سوال را مطرح کنیم که در بین امکانات ارائه شده برای برنامه‌نویسان مزیت فلاتر چیست می‌توانیم به موراد زیاد دیگری اشاره کنیم که یکی از آنها قابلیت‌ خوب و منعطفی است که فلاتر برای طراحی رابط کاربری در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

3.سازگاری بالا در فلاتر

استفاده فلاتر از ویجت‌های اختصاصی، منجر به بروز مشکلات سازش‌پذیری (Compatibility) کم‌تری می‌شود. با استفاده از Flutter توسعه‌دهندگان با مشکلات کم‌تری در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل‌ها مواجه خواهند شد و می‌توانند زمان کم‌تری را برای آزمایش برنامه کاربردی روی نسخه‌های قدیمی‌تر صرف کنند. همچنین، می‌توان اطمینان داشت که برنامه‌های توسعه داده شده با فلاتر با نسخه‌های سیستم‌عامل آتی نیز سازش‌پذیر خواهند بود.

4.متن‌باز بودن فلاتر

فلاتر یک فناوری متن‌باز یا اپن سورس است که توسط انجمنی فعال و پرکار از توسعه‌دهندگان احاطه شده است. این افراد پشتیبانی فراهم می‌کنند، در مستندات وسیع فلاتر نقش دارند و منابع سودمندی را توسعه می‌دهند. هم دارت و هم Flutter رایگان هستند.

5.برخورداری از مستندات کامل

برای یک فناوری نوین، داشتن مستندات مناسب بسیار دارای اهمیت است. آموزه‌های بسیاری را می‌توان از مستندات فلاتر کسب کرد. همه چیز با جزئیات کامل و با مثال‌های ساده برای موارد کاربردی و ابتدایی ارائه شده است. هر زمان کاربر در فرآیند توسعه اپلیکیشن خود با مشکلی در خصوص هر یک از ویجت‌ها مواجه شود، می‌تواند مستندات فلاتر را بررسی کند و به پاسخ سئوال خود برسد.

6.پشتیبانی اندروید استودیو و VS Code از فلاتر

فلاتر در محیط‌های توسعه یکپارچه (Integrated Development Environment | IDE) در دسترس است. یک IDE، برنامه نرم‌افزاری است که تسهیلات جامع و گسترده‌ای را برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فراهم می‌کند. یک IDE، حداقل باید از یک ویرایش‌گر کد منبع (Source Code Editor)، ابزار توسعه خودکار (Build Automation Tool) و عیب‌یاب (Debugger) تشکیل شده باشد. از جمله IDEهای اصلی برای توسعه با فلاتر، Android Studio و Visual Studio Code هستند.

معایب استفاد از FLUTTER

 

1.اندازه بزرگ فایل اپلیکیشن

یکی از نارسایی‌های غیرقابل چشم‌پوشی، حجم زیاد فایل اپلیکیشن‌هایی است که با فلاتر توسعه داده می‌شوند. در موارد خاص، ممکن است حجم بالای فایل‌ها یک مسئله برجسته به حساب آید و باعث شود توسعه‌دهندگان ابزار دیگری را برای توسعه انتخاب کنند. همچنین، با وجود افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی‌های همراه در طول سال‌های اخیر، همچنان کاربران بسیاری هستند که با مشکل کمبود فضا در دستگاه خود مواجه هستند و حجم برنامه‌ها می‌تواند مسئله مهمی به شمار آید.

2.نیاز به کدنویسی پایه و زیاد

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به نوعی آن را مرتبط به مورد قبلی دانست این است که برای طراحی یک برنامه ساده لازم است که حجم زیادی کدنویسی انجام گیرد و تمامی اقدامات پایه که ممکن است در فریم‌ورک‌های دیگر به صورت آماده ارائه شود، در این فریم‌ورک باید به صورت دستی انجام شود. این موضوع حجم کد را بالا می‌برد که نتیجه آن همان سنگینی برنامه خواهد بود و از آن مهمتر باعث می‌شود که کمی روند پروژه طولانی شده و زحمت برنامه‌نویسی زیاد شود.

 

فلاتر مناسب چه کسانی است؟

فلاتر برای توسعه‌ی هر نوع اپلیکیشنی در سیستم عامل‌های اندروید و iOS مناسب است. از فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های تحت وب گرفته تا اپلیکیشن‌های مربوط به امور بانکداری و دیگر تخصص‌های نیازمند به اپلیکیشن‌های موبایلی. فلاتر بستری را فراهم کرده تا تمامی توسعه دهندگان به ساده‌ترین شکل ممکن به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود بپردازند. شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که فلاتر بهترین انتخاب برای توسعه‌دهندگان تازه‌کاری است که می‌خواهند از حجم بالای کدنویسی‌های تکراری و ابزارهای پیچیده در طراحی اپلیکیشن فاصله بگیرند.

 

برخی مشکلات فلاتر با iOS

فلاتر توسط گوگل توسعه داده شده است. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان در مورد پیاده‌سازی فلاتر در سیستم عامل iOS نگرانی‌هایی دارند. با توجه به اینکه گوگل مصمم است به طور مستقیم در برطرف کردن مشکلات در کوتاه‌ترین زمان واکنش نشان دهد، ساخت برنامه‌های کاربردی با استفاده از فلاتر بسیار سریع و بدون مشکل انجام می‌شود.

یکی از به‌روزرسانی‌های اخیر در Flutter برای iOS، ویژگی ظاهری با بهترین تراکم پیکسلی است. همچنین، تنظیمات آیفون در فریم‌ورک فلاتر برای فراهم کردن ویجت‌های اپل ایجاد شده است. به علاوه، برای جدیدترین نسخه‌های iOS، با کمی تأخیر ویژگی‌هایی به‌روزرسانی و اضافه شده‌اند. بنابراین در خصوص سازگاری فلاتر با iOS می‌توان به این نتیجه رسید که چندان جای نگرانی وجود ندارد.

 

نتیجه

اگر شما نیز از جمله توسعه‌دهندگانی هستید که به تازگی فعالیت خود را در عرصه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی آغاز کرده‌اید، بدون شک فلاتر بهترین انتخابی است که همه‌ی کارهایتان را در ساده‌ترین شکل ممکن به انجام می‌رساند. پس در پاسخ به این سوال که “فلاتر مناسب چه کسانی است؟” می‌توان گفت فلاتر مناسب تمامی توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند اپلیکیشن‌های خود را به ساده‌ترین شکل ممکن توسعه دهند. فقط به بخش 《 معایب فلاتر 》توجه داشته باشید و بدانید که تمامی ابزارهای توسعه‌ی اپلیکیشن، نقاط ضعف مختص به خود را دارند و فلاتر نیز از این قاعده مستثنی نیست.