اینترنت Dedicated یا اینترنت اختصاصی چیست؟

اینترنت Dedicated در واقع همان اینترنت اختصاصی یا پهنای باند اختصاصی است. کاربرانی که با اینترنت اختصاصی آشنایی ندارند اکثراً، کاربران خانگی هستند که تنها برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و انجام فعالیت های روزمره خود به اینترنت نیاز دارند. تنها درخواست این دسته از افراد، داشتن سرعت ایده آل برای دانلود است.

اما، مصرف کنندگان اینترنت، فقط کاربران خانگی نیست. بسیاری از گیمرها، استریمرها، سازمان های تجاری و ادارات بزرگ نیز از این تکنولوژی استفاده می کنند. اتفاقاً، حساسیت این کاربران در زمان استفاده از اینترنت، بیشتر می باشد. چرا که کوچکترین افت سرعت و تاخیر اینترنت، بر روی روند کاری آن ها تاثیر می گذارد. همچنین علاوه بر مهم بودن سرعت دانلود، سرعت آپلود نیز اهمیت دارد.

 

ویژگی های اینترنت Dedicated چیست؟

مهمترین ویژگی اینترنت dedicated یا اینترنت اختصاصی، اختصاصی بودن پهنای باند برای کاربران است. بنابراین، تمام کردن ظرفیت اینترنت، محدودیت زمانی ندارد و از طرف دیگر. شرکت ارائه دهنده اینترنت نمی تواند این ظرفیت را به کاربر دیگری واگذار کند. اغلب کاربرانی که به دنبال این نوع اینترنت هستند دائماً و به طور ۲۴ ساعته از اینترنت استفاده می کنند. بنابراین نباید کوچکترین افت و تاخیری در سرعت آن وجود داشته باشد.

اینترنت dedicated یا اختصاصی نیز چنین خدماتی را به مشترکان ارائه می دهد. البته در این سرویس اینترنت، سرعت، کم می شود. اما کاهش سرعت آن به قدری ناچیز است که اصلاً احساس نمی شود. اینترنت dedicated یک سرویس اینترنت متقارن است. یعنی سرعت دانلود و آپلود آن برابر می باشد. این ویژگی برای مشترکان و سازمان هایی که باید با سرعت بالا، فایل ها و اطلاعات را بارگذاری کنند بسیار مهم می باشد.

 

  کاربرد پهنای باند اختصاصی

از موارد استفاده پهنای باند اختصاصی می توان به شرح زیر نام برد

  • ترافیک بالای اینترنت

کاربرانی که به دلیل داشتن ایمیل های با حجم بالا و یا دانلود و آپلود های با حجم بالا دارند و یا اینکه به صورت ریموت از بیرون نیازمند دسترسی هایی هستند و یا برای دادوستد در بورس و نظایر آن، می توانند از این خدمات استفاده نمایند.

  • ارتباط بین شعب امن برای شرکت های بزرگ

شرکت های بزرگ که نیاز به داشتن ارتباط امن بین دفاتر خود هستند، برای پیاده سازی این ارتباط نیازمند به خرید پهنای باند اختصاصی خواهند بود.

  • استفاده سرویس های تلفن اینترنتی VOIP و یا NGN

کاربران دریافت این قبیل خدمات نیازمند داشتن یک سرویس اینترنت با ping time  و جیتر پایین و منظم می باشند و همانطور که پیشتر گفته شد، تنهای سرویس پهنای باند اختصاصی است که می تواند این نیاز کاربران را براوره نماید.

  • کنفرانس ویدئویی و وبینار

برگزار کنندگان کنفرانس های ویدئویی و یا وبینارها برای ارائه سرویس با کیفیت بایستی که از پهنای باند اختصاصی استفاده کنند همچنین شرکت کنندگان در کنفرانس ویدئویی نیز بهت است که از خدمات پهنای باند اختصاصی برای شرکت در ویدئو کنفرانس ها استفاده کنند اما شرکت کنندگان در وبینار ها نیازی به پهنای باند اختصاصی نخواهند داشت.

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی

 

  • قابلیت دانلود سریع و آپلود فایل های حجیم بروی شبکه با سرعت بالا وجود دارد

شرکت هایی که از اینترنت اختصاصی استفاده میکنند اکثرا یا دارای پرسنل دورکار بوده، یا از سیستم تلفن VoIP استفاده میکنند و یا اغلب اوقات دارای جلسات ویدیو کنفرانس هستند که نیازمند حجم آپلود بالا هستند که با استفاده از این سرویس نیاز آنها برطرف میشود زیرا که سرعت دانلود و آپلود آن با هم برابر است.  تاثیر اینترنت پوینت تو پوینت در سرعت اینترنت چقدر است؟

 

  • نرخ مقیاس پذیری دراینترنت اختصاصی بسیار بالاست:

در این سرویس مشترک میتواند بر اساس نیاز و کارایی، سرویس خود را تغییرداده و پهنای باند مصرفی خود را کاهش یا افزایش دهد.

 

  • داشتن امنیت بسیار زیاد در اینترنت اختصاصی

به دلیل مشخص بودن کاربران تایید شده بر روی شبکه در این نوع اینترنت، این پهنای باند از نظر کیفیت بهترین و امن ترین حالت برقراری ارتباط با اینترنت را دارا است.

 

  • پایین بودن میزان نوسان در اینترنت دریافتی و داشتن ارتباط مداوم با اینترنت در اینترنت  اختصاصی

از آنجایی که این نوع اینترنت تنها برای یک مشترک تعرف شده است، کاربر در طول 24 ساعت شبانه روز دارای اینترنتی با کیفیت  بالا بوده و حتی در صورت افزایش تعداد افراد آنلاین در زمان پیک مصرف از کیفیت آن کاسته نمیشود. اگر انواع تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که در اینترنت اختصاصی چیزی به عنوان کندی یا قطع و وصل شدن سرعت اینترنت وجود ندارد.

 

  • دریافت خدمات SLA

این ویژگی را میتوان مهم ترین مزیت و تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی دانست. در این ویژگی که مختص اینترنت اختصاصی است، سرویس دهنده سرعت و پهنای باند اینترنت ارائه شده تضمین کرده یعنی شرکت متعهد میشود که کمترین میزان پینگ و تاخیر در ارتباط را برای مشترک فراهم نماید. برای مثال سطح خدماتSLA  شرکت تک نت 99.5% است که یکی از بالا ترین سطوح خدمات SLA در سطح کشور است.

 

  • توان عملیاتی بالا

در اینترنت تنها داشتن پهنای باند بالا کافی نیست. اینترنت شما باید توان عملیاتی بالایی نیز داشته باشد یعنی سطح سرعت  اینترنت دریافتی شما و پهنای باند در یک حد باشند.

 

  • ترافیک مصرفی مازاد

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی بعدی این است که برخلاف اینترنت اشتراکی، در اینترنت اختصاصی اگر حجم اینترنت شما تمام شود نیازی به پرداخت پول برای ترافیک مصرفی نیست.

 

  • اتصال به شبکه اینترنت

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی دیگر که باید بدانید این است که در نوع اختصاصی نیازی به برقراری ارتباط از طریق مخابرات نیست زیرا که اتصال به اینترنت از طریق امواج رادیویی انجام میشود.

 

خرید پهنای باند اختصاصی

برای خرید پهنای باند اختصاصی ، کافیست با پشتیبانی نوژن پردازش در ارتباط باشید.