تولید محتوا با هوش مصنوعی چه معایبی دارد؟

این روزها تب هوش مصنوعی بسیار گرم است. اتفاقی که صنعت های مختلف را تحت الشعاع خود قرار داد. به عقیده بسیاری امروزه دیگر هوش مصنوعی می تواند هر کاری برای ما انجام دهد! اما متاسفانه این دیدگاه ناشی از عدم دانش کافی در این حوزه است. قطعا هوش مصنوعی در سال های آینده می تواند بسیار کمک بخش انسان باشد. اما در حال حاضر این اتفاق کمی دور از ذهن می رسد. یکی از کارهایی که هوش مصنوعی امروز کماکان در آن نقص دارد تولید محتوا است. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم تولید محتوا با هوش مصنوعی چه معایبی دارد؟ پس با وبلاگ نوژن در این مطلب همراه باشید.

1. کپی و سرقت ادبی

هوش مصنوعی در حال حاضر به مرحله ای نرسیده که بتواند خودش محتوایی تولید کند. در واقع هوش مصنوعی امروز، از بانک های اطلاعاتی بزرگی که در اینترنت وجود دارد استفاده می کند و به شما در کارهایتان کمک می کند. اگر شما از یک AI بخواهید که برایتان محتوای متنی تولید کند، این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی مطالب کپی را در اختیار شما قرار دهد. به عبارت دیگر مطالبی که به شما نشان می دهد ممکن است عینا همان مطلبی باشد که شخصی در سایت خود منتشر کرده است. اتفاقی که قطعا به سئو و رتبه سایت شما ضربه شدیدی خواهد زد. از آن جایی که این روزها گوگل حساسیت شدیدی به مطالب کپی دارد، توصیه اکید می کنیم از خیر تولید محتوا با هوش مصنوعی بگذرید!

2. کیفیت نه چندان مناسب

همانطور که در ابتدا گفتیم، هوش مصنوعی در ابتدای مسیر خودش است. از این رو اگر از آن بخواهیم که مطلبی را برای ما تولید کند نباید توقع کیفیت بالایی از آن داشته باشیم. به عبارتی دیگر اکثر مطالب تولیدی توسط هوش مصنوعی مانند ChatGPT به دلیل پیش پا افتاده بودن از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. از طرفی این روزها گوگل الگوریتم های خود را بر پایه کیفیت مطالب بنا کرده است. در واقع محتوای شما باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد و بتواند نیازهای جدید کاربران را به بهترین نحو پاسخ دهد.

3. بروز نبودن اطلاعات و داده ها

متاسفانه این موردی است که بسیاری از افرادی که هم اکنون از هوش مصنوعی استفاده می کنند نیز از آن بی خبرند. در حقیقت عمده مطالبی که هوش مصنوعی در پاسخ به سوالات شما می دهد تا پایان سال 2022 و گاها 2021 است. به عبارتی دیگر میزان بروزرسانی در AI هنوز به سرعت قابل توجهی نرسیده است. به عنوان مثال ممکن است شما به دنبال راه حل مشکلی باشید که در نسخه 2021 نرم افزاری رخ داده. اما شرکت سازنده این مشکل را در نسخه 2023 رفع کرده است. یعنی شما به جای یک آپدیت ساده باید راه های پیچیده و قدیمی پیشنهادی هوش مصنوعی را بروید.

تولید محتوا با هوش مصنوعی چه معایبی دارد؟

4. عدم پاسخ صحیح به سوالات پیچیده و چند وجهی

انسان موجود پیچیده و چند وجهی است. از این رو قطعا پرسش سوالاتی از این دست نیز از آن بر می آید. اما هوش مصنوعی و ربات ها ذهنی تک بعدی دارند که پاسخی مستقیم به سوال شما می دهند. در حقیقت یک انسان می تواند به یک سوال از جنبه های مختلف و با دیدگاه های مختلف پاسخ دهد. اما متاسفانه هوش مصنوعی قابلیت این کار را ندارد و در نهایت یک جواب مستقیم و ساده به کاربر خود ارائه می دهد. از این رو تولید محتوا با هوش مصنوعی به هیچ عنوان در این برهه زمانی کار عاقلانه ای نیست.

5. نیاز به ویرایش و بازبینی

یکی از دلایلی که افراد به سراغ استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا می روند، افزایش سرعت است. اما آیا واقعا تولید محتوا با هوش مصنوعی می تواند این خواسته را برآورده کند؟ پاسخ به این سوال متاسفانه خیر است! همانطور که گفتیم هوش مصنوعی در حال حاضر محتوای تکراری و بی کیفیت تولید می کند. در کنار این معایب باید غلط های املایی و نگارشی را نیز به آن ها اضافه کنید. حال برای ویرایش و بازبینی نهایی آن ها باید دو برابر وقتی که برای تولید محتوا گذاشتید را خرج کنید!

جمع بندی

هوش مصنوعی قطعا در آینده می تواند کمک بسزایی به دنیای بشری بکند. و حتی شاید در آینده نه چندان دور بتواند به راحتی محتوایی با کیفیت برای ما تولید کند. اما در حال حاضر و با میزان پیشرفتی که دارد، نباید به آن متکی بود. چرا که به غیر از اضافه کاری و گرفتن وقت، کار دیگری انجام نمی دهد! سپاس که در این مقاله با وبلاگ نوژن همراه بودید…