بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول دیجیتال است، اما بر خلاف پول‌های کاغذی (فیات) رایج مانند ریال، دلار و یورو که هر روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، تحت نظر هیچ بانکی نیست؛ این رمز ارز برتر و تمام تراکنش‌های مرتبط با آن توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کنترل می‌شود و شبکه آن به لطف کاربران موجود در آن، فعالیت می‌کند. این کاربران توسط فرد یا نهاد خاصی انتخاب نمی‌شوند و تصمیم برای فعالیت در شبکه بیت کوین، به‌طور کامل داوطلبانه و اختیاری است.

اگر بخواهیم به زبان فنی تری توضیح دهیم، بیت کوین یک ارز دیجیتال متمرکز نیست و همتا به همتا (P2P) عمل می‌کند. تمامی تراکنش‌های مرتبط با آن در یک سیستم معتبر به نام بلاکچین ثبت می‌شوند. ویژگی‌های اصلی این رمزارز به شرح زیر است:

·        امکان سانسور نشدن تراکنش‌ها وجود دارد.

·        از معضل خرج‌کردن مضاعف (Double-Spending) جلوگیری می‌شود.

·        تراکنش‌ها در هر زمان و هر مکانی انجام می‌شوند و به نظر می‌رسد این رمزارز بی‌محدودیت باشد.

تاریخچه بیت کوین

تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که این ارز نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمد. بحرانی که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی آمریکا و جهان در طول تاریخ بود. ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد.

ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه‌ی bitcoin.org منتشر کرد. او در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد. در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۳/۱/۲۰۰۹ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است».

ویژگی بیت کوین چیست؟

  • امنیت: بیت کوین از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها و کنترل ایجاد بلاک‌های جدید استفاده می‌کند. هر تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می‌شود تا از صحت و یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود. ماهیت غیرمتمرکز شبکه و مکانیسم اجماع، دستکاری سیستم را برای عوامل مخرب دشوار می‌کند.
  • دسترسی جهانی: تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان در سطح جهانی بدون نیاز به واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها انجام داد. تا زمانی که افراد به اینترنت متصل باشند، می‌توانند بیت کوین را از هر نقطه از جهان ارسال و دریافت کنند.
  • بلاک چین: بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز و شفاف است که همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. بلاک چین تضمین می‌کند که هر تراکنش ثبت و تأیید می‌شود و امکان شفافیت و تغییرناپذیری را فراهم می‌کند.
  • غیرابل برگشت بودن تراکنش ها
  • عدم وجود تورم در بیت کوین به علت تعداد واحد بیتکوین ثابت و تعیین شده
  • کارمزد کمتر نسبت به روشهای سنتی

 

آشنایی با اصطلاحات شبکه بیت کوین

حال که با عملکرد بیت کوین بیشتر آشنا شده ایم، بهتر است برای درک بیشتر این ارزدیجیتال با اصطلاحات رایج آن و بازار نیز آشنا شویم. در ادامه تعدادی از مهمترین و کاربردی ترین اصطلاحات حوزه ارزهای دیجیتال را با هم بررسی خواهیم کرد.

آلت کوین

در دنیای ارزهای دیجیتال، هر رمزارزی به غیر از بیت کوین به نام آلت کوین شناخته میشود. واژه Altcoin تشکیل شده از دو واژه Alternative و coin است. آلت کوین ها با اهداف بسیار گوناگونی تشکیل شده اند که یکی از این اهداف، جایگزینی بیتکوین و حل مشکلاتی از قبیل مقیاس پذیری است. به همین دلیل به نام کوین های جایگزین شناخته میشوند.

آدرس عمومی

آدرس یا کلید عمومی، رشته ای از اعداد و حروف متفاوت است که برای انجام تراکنش ها استفاده شده و حکم شماره کارت حساب بانکی را دارد. کلید عمومی شامل مشخصات حساب و نشانگر موجودی شما در شبکه این رمزارز است.

کلید خصوصی

کلید خصوصی در بلاکچین، همانند رمز حساب بانکی است. این کلید اجازهکنترل موجودی ارزی در بلاکچین را به شما میدهد، به این معنی که قادر به برداشت بیت کوین های خود یا ارسال همه یا بخشی از آن برای دیگران هستید.

آسیک (ASIC)

سخت افزارهایی با قدرت پردازشی بالا هستند، که وظیفه ساخت بلاک در شبکه بیتکوین را برعهده دارند. این دستگاه ها ماینر یا آسیک نام دارند. آسیک ها نسبت به CPU و GPU، توان پردازشی محاسباتی بسیار بیشتری برای انجام محاسبات بلاکچین بیت کوین دارند.

ساتوشی

همانطور که میدانیم بیتکوین توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است. با اینحال ساتوشی تنها نام سازنده این رمزارز نیست. با توجه به اینکه هر واحد بیت کوین را میتوان ب ملیون ها قسمت مختلف تقسیم کرد، هر کدام از این قسمت های بسیار کوچک تحت عنوان ساوتشی نام گرفته است.

فاست

فاست در لغت نامه به معنی قطره و کار سایت های فاست بیت کوین، تقسیم قطره چکانی رمزارز در بین کاربران است. سایت های فاست یکی از راه های کسب درآمد بیت کوین رایگان است. با اینکه از این روش در گذشته برای افزایش کاربران و توسعه رمزارزها استفاده میشد، اما امروزه چندان به صرفه نیست و هواداران چندانی ندارد.

 

مزایای بیت کوین

 

  • فرآیند آسان تراکنش ها

  • امنیت بالا

  • شفافیت به همراه حفظ حریم خصوصی

  • انتقال آسان

  • تمرکز زدایی

 

بررسی نحوه محاسبه قیمت بیت کوین

مانند هر بازار دیگری، ارزش در بازار بیت کوین هم به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. هرچه تعداد خریداران بیشتر شود، قیمت بیت کوین هم بیشتر می‌شود. درمقابل، اگر تعداد فروشندگان نسبت به تعداد خریداران برتری داشته باشد، با افت قیمت این کوین روبه‌رو می‌شویم.

به‌عنوان مثال، بیت کوین در سال‌های اولیه فقط نصف یک سنت ارزش داشت. در ۲۲ مه ۲۰۱۰، فردی برای خرید دو پیتزا ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کرد! برای اینکه بهتر درک کنیم ارزش بیت کوین در آن زمان چه تفاوتی با قیمت فعلی داشت، باید توضیح دهیم میزان بیت کوینی که در آن زمان برای خرید دو پیتزا پرداخت شد، هنگام اوج قیمت بازار معادل با ۶۰۰ میلیون دلار شد! بنابراین، بی‌شک آنچه ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند، فقط افزایش تقاضا و توجه عمومی نسبت به این دارایی است.

بیت کوین برخلاف ارزهای فیات مثل دلار، پوند و یورو به‌واسطه هیچ دولت یا نهاد قانونی ارزش‌گذاری نمی‌شود. این دارایی دیجیتال در شبکه‌ای غیرمتمرکز از کاربران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مبادله می‌شود و فقط پویایی این مبادلات همتابه‌همتا می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار باشد. لازم است اشاره کنیم که این پویایی سبب شد قیمت بیت کوین پس از ژوئیه ۲۰۲۰ هرگز از مرز ۱۰,۰۰۰ دلار کمتر نشود.

 

امیدواریم این مطالب براتون آموزنده بوده باشه.  در صورت تمایل برای خرید هاست ، سرور های مجازی و … با پشتبیانی نوژن در ارتباط باشید.