مزایا و معایب کنترل پنل cPanel چیست؟

کنترل پنل cPanel یکی از محبوب ترین کنترل پنل های موجود است. cPanel یک رابط گرافیکی آنلاین (GUI) مبتنی بر لینوکس است که به عنوان یک صفحه کنترل برای ساده سازی مدیریت وب سایت و سرور استفاده می شود. cPanel به شما امکان می دهد وب سایت های خود را پشتیبانی کنید، دامنه ها را مدیریت کنید، فایل های وب را سازماندهی کنید، حساب های ایمیل ایجاد کنید و موارد دیگر. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی cPanel را جدا از بسته میزبانی خود به مشتریان ارائه می دهند.

دو رابط در cPanel وجود دارد، یک رابط کاربری به نام cPanel و یک رابط مدیریت سرور به نام Web Host Manager (WHM). در حالی که cPanel محدود به مدیریت یک حساب میزبانی تنها است، cPanel & WHM امکان مدیریت کامل سرور را فراهم می کند.

سی پنل چه کار می‌کند؟

ببینید، بدون کنترل پنلی مثل سی پنل، فقط افرادی که دانش و تخصص لازم برای کار با هاست و سرور را دارند، می توانند از پس مدیریت و کنترل آن بر بیایند؛ اما سی پنل با اضافه کردن رابط‌های گرافیکی، دکمه‌ها، لینک‌ها و… مدیریت و کنترل هاست را برای کاربران مبتدی، ساده یا حداقل قابل‌درک کرده است.

به عبارت دیگر، با سی پنل می‌توانید بدون نیاز به پیکربندی دستی سرور و هاست، آن را مدیریت کنید.

برخی از امکاناتی که این کنترل پنل در اختیار شما قرار می‌دهد عبارت است از:

  1. نصب نرم‌افزارهای جانبی روی هاست
  2. نصب آسان وردپرس روی هاست
  3. انجام تنظیمات امنیتی
  4. نصب cloudflare برای عملکرد بهتر
  5. آپلود و سازماندهی آسان فایل‌های وب سایت
  6. مدیریت DNS
  7. ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل
  8. ایجاد و مدیریت دامنه، ساب دامنه و ادان دامین‌ها
  9. نصب و مدیریت دیتابیس
  10. بکاپ‌گیری از هاست

 

مزایای کنترل پنل cPanel

1. نصب آن بسیار آسان است

اولین مزیت کنترل پنل cPanel این واقعیت است که نصب آن بسیار آسان است. این کنترل پنل نیاز به حداقل 20 گیگابایت فضای دیسک موجود و حداقل 512 مگابایت حافظه رم دارد. مراحل نصب بسیار ساده است و در چند مرحله ساده ارائه می شود که کاربر به راحتی می تواند آنها را دنبال کند.

 

2. دارای رابط کاربری بسیار کاربر پسند

cPanel یک رابط کاربری مشتری زیبا ارائه می دهد. پیمایش با یک منوی مبتنی بر آیکون در صفحه اصلی بسیار آسان است، و کاربر را به ویژگی های مهمی که صفحه کنترل ارائه می دهد متصل می کند. رابط کاربری صفحه کنترل بسیار ساده و آسان است. رابط گرافیکی به گونه ای طراحی شده است که کاربرپسند و بسیار پاسخگو باشد. از این رو، کاربران هیچ مشکلی در مدیریت پنل روی سیستم خود پیدا نمی کنند.

cPanel دارای یک صفحه کنترل بسیار آسان برای است و بسیاری از شرکت های طراحی از این مزیت استفاده کرده اند. پوسته هایی مانند iCandy و cPanel XP 2004 طراحی رابط شگفت انگیزی را ارائه می دهند که می تواند شرکت شما را از رقبا جدا کند.

 

3. از دستورات آسان برای عملکردهای پیچیده پشتیبانی می کند

کاربران قادر به انجام کلیه کارهای اساسی و پیچیده مانند ارزیابی فضای موجود در دیسک خواهند بود. تعمیر و نگهداری سیستم و پشتیبان گیری سیستم را فقط با چند کلیک ساده می توان انجام داد.

 

4.cPanel می تواند در مجموعه وسیعی از سیستم عامل های پشتیبانی شده اجرا شود

cPanel می تواند در مجموعه وسیعی از سیستم عامل های پشتیبانی شده از جملهRedhat ،Free BSD ، CentOS ،Fedora ،Debian و Trustix: cPanel برای ارائه پشتیبانی از بسیاری از محبوب ترین سیستم عامل ها برای سرورهای وب توسعه یافته است.

5. کنترل پنل cPanel از محبوبیت بالایی برخوردار است

cPanel به طور گسترده توسط مشتریان بالقوه میزبانی وب پذیرفته شده است و بزرگترین نام در صنعت کنترل پنل میزبانی وب است و تقریباً توسط همه مشتریان بالقوه میزبانی وب شناخته شده است. این به مشتری احساس آشنایی می دهد، زیرا آنها می دانند که در حال دریافت یک سیستم کنترل پایدار هستند.

 

6. کنترل پنل cPanel قابلیت جابجایی

قابلیت جابجایی cPanel بدان معناست که کاربر می تواند وب سایت را از یک شرکت میزبان به شرکت دیگر بدون مواجه شدن با مشکل فنی انتقال دهد. این انتقال مانند جریان آب کار می کند، بسیار روان است و هیچ گونه اشکال فنی ایجاد نمی کند.

7. افزودنی های مختلف برای این کنترل پنل

cPanel امکان استفاده از برنامه های شخص ثالث را در نرم افزار کنترل پنل خود آسان کرده است. محبوب ترین افزونه cPanel بدون شک Fantastico است که توسط Netenberg ساخته شده است. Fantastico یک برنامه نصب خودکار است که به مشتری میزبان اجازه می دهد اسکریپت ها را از کتابخانه ای با بیش از 50 کتاب در عرض چند ثانیه تنظیم کند. استفاده از این برنامه ها به نفع صاحبان وب سایت ها خواهد بود زیرا می توانند عملکرد سایت های مربوطه را بهبود بخشند.

8. به روزرسانی های مکرر نرم افزار

cPanel اغلب به روزرسانی های نرم افزار خود را منتشر می کند. بسیاری از اوقات، به روزرسانی ها بصورت روزانه یا به صورت روزمره در دسترس هستند. این ثابت می کند شرکت cPanel، در ارائه یک محصول با کیفیت موفق است.

 

9.  قابلیت اطمینان و پشتیبانی بالا

cPanel به ندرت از شما پشتیبانی می خواهد و در عوض همیشه به عنوان پشتیبانی قابل اعتماد برای اعتماد به شما وجود دارد. cPanel توانایی تشخیص خودکار خطاها و راه اندازی مجدد سیستم را به صورت برای سرویس تازه سازی شده دارد.

 

معایب  کنترل پنل cPanel

  1. تعداد زیاد امکانات می‌تواند شما را سردرگم کند
  2. ریسک از بین رفتن تنظیمات مهم (با اعمال تنظیمات جدید)
  3. تحریم بودن دامنه‌های .ir
  4. ضعف‌های امنیتی در cPanel کرک شده

5.آسیب پذیری امنیتی

تحقیقات نشان می دهد که روش احراز هویت دو عاملی cPanel، در برابر حملات brute force آسیب پذیر است. برای جلوگیری از این امر، همیشه از به روز بودن نسخه سی پنل خود مطمئن شوید.

6.مجوز پرهزینه

cPanel بالاترین هزینه لایسنس را در مقایسه با رقبای خود دارد. بنابراین، اگر فقط یک وب سایت را مدیریت می کنید، با خرید یک هاست cPanel از زمین هاست می توانید این مجوز را با قیمت کمتری دریافت کنید.

7.خطر از دست دادن اطلاعات یا فساد

مواقعی وجود دارد که سیستم cPanel به طور تصادفی تنظیمات سرور را بازنویسی می کند و تمام داده ها را در طول به روز رسانی های اصلی، حذف می کند. این کار ممکن است به دلیل خرابی سیستم یا خرابی هارد دیسک رخ دهد. در چنین مواردی، سعی کنید برای بازیابی وب سرور خود، گزینه بازیابی کامل را انجام دهید.

 

سی پنل برای چه کسانی مناسب است؟

در پایان خوب است این نکته را ذکر کنیم که با توجه به مقایسه‌های انجام‌شده، کنترل پنل سی پنل برای کسب و کارهای آنلاین در مقیاس کوچک چندان انتخاب مناسبی نیست.

اگرچه سی پنل بزرگ‌ترین بستر مدیریت هاست در سراسر جهان شناخته می‌شود، اما امکانات متنوع و بخش‌های مختلفش ممکن است یک کاربر ساده را که در ابتدای مسیر کسب‌وکار است، اذیت کند.

اگر در زمینه خرید هاست یا سرور های مجازی سوالی داشتید ، با تیم پشتیبانی نوژن در ارتباط باشید.