کاهش مصرف آب در سیستم های خنک کننده دیتاسنتر برای افزایش پایداری

از آنجایی که جهان به سمت پیشرفت در تمام زمینه هاست،صنعت دیتاسنتر نیز در حال رشد است.تا با نیاز های شرکت و مشتریان برای تجهیزات فناوری اطلاعات با کارایی بالا مطابقت داشته باشد.این افزایش تقاضا برای فناوری اطلاعات،مدیران دیتاسنترها را برای دستیابی به اهداف پایداری برای کاهش اثرات کربن،صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه های عملیاتی تحت فشار قرار میدهد.با این حال،یک عامل مهم دیگر وجود دارد که پایداری را در یک دیتاسنتر بهبود می بخشد و آن به حداقل رساندن مصرف آب است.در این مقاله با نوژن همراه باشید.

چرا کاهش مصرف آب در سیستم های خنک کننده دیتاسنتر در افزایش پایداری موثر است؟

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) پیش بینی کرده است که حداقل 40 ایالت تا سال 2024 با کمبود آب مواجه خواهند شد. اگرچه ممکن است هنگام فکر کردن به یک مرکز داده، خنک سازی با آب به ذهن خطور نکند. اما باید بدانید که یکی از شیوه های خنک سازی مراکز داده در تمام دنیا استفاده از آب و خنکی آن است. مجله TIME در مقاله ای که در سال 2020 منتشر کرد اعلام کرد برخی از دیتاسنترها تنها در آمریکا از منابع انبوه آب برای خنکسازی استفاده می کنند. این منابع گاها به عدد عجیب 4 میلیون گالن در روز می رسد! از این رو کاهش مصرف آب دیتاسنترها در افزایش پایداری دیتاسنتر بسیار تاثیر دارد.

کاهش مصرف آب در سیستم های خنک کننده دیتاسنتر برای افزایش پایداری

طراحی «حلقه بسته» کارایی مصرف آب را بهبود می بخشد

بسته به موقعیت مرکز داده و میزان فضایی که دارد، استراتژی های خنک کننده ای وجود دارد که می تواند به صرفه جویی در مصرف آب کمک کند. این تجهیزات می توانند از چیلر هوای خنک به عنوان راه حل خنک کننده اولیه خود استفاده کنند. یک سیستم چیلر هوا خنک شامل کمپرسور، اپراتور، شیر انبساط و کندانسور است و برای خنک کردن یک تاسیسات به چند دستگاه هواگیر اتاق کامپیوتر (CRAH) متصل می شود. چیلرهای هوا خنک به طور طبیعی «حلقه بسته» هستند، به این معنی که با این طراحی، هیچ اتلاف آبی وجود ندارد. البته این سیستم برای دیتاسنترهایی که فضای بزرگی در اختیار دارند و در مناطق پر آبی هستند کار آمد است.

استفاده از هوا برای خنک سازی و صرفه جویی در آب

در مناطقی که مشکل کمبود آب است یا قبض آن نسبت به دیگر مناطق گران است، سیستم خنک‌ کننده با هوا عملاً از مصرف آب جلوگیری می‌ کند. از این منظر می توان گفت استفاده از سیستم های خنک کننده مبتنی بر هوا بر پایداری دیتاسنتر، محیط زیست و کاهش هزینه ها بسیار موثر است. خوشبختانه این سیستم ها در حال حاضر در بسیاری از دیتاسنترهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد که به نوعی روشی حامی محیط زیست هستند.

جمع بندی

متاسفانه جهان ما با کمبود آب مواجه است. از این رو هیچ توجیه منطقی برای استفاده از این مایع حیاتی وجود ندارد. حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان پایداری سیستم های خنک سازی مبتنی بر هوا بسیار بیشتر از سیستم های آبی است. از این رو باید از این روش اجتناب کرد و به سراغ روش های کم هزینه تر رفت. روش هایی که علاوه بر کم هزینه بودن، کمترین ضرر را به محیط زیست در حال نابودی ما برساند.