برخی مواقع ممکن است در هنگام مشاهده سایت با خطای ERR_CONNECTION_REFUSED مواجه شوید که این خطا دلایل مختلفی دارد. ممکن است مشکل از سمت مرورگر و سیستم شما باشد یا مشکل از سمت سرور میزبان سایت شما خواهد بود. زمانی که مشکل از سیستم شما است خودتان به راحتی می توانید این مشکل را رفع کنید. در این مقاله 14 راه کار برای رفع این مشکل ارائه می شود.

1- بررسی وضعیت لود شدن سایت

در ابتدا باید نسبت به قطع بودن وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. جهت بررسی اینکه وب سایت شما در دسترس است یا خیر از سایت هایی مانند host-tracker.com و webpagetest.org استفاده کنید. هر کدام از این سایت ها یک یا چند کانکشن به سایت شما برقرار می کنند و در صورتی که سایت در دسترس باشد پس قاعدتا مشکلی در سیستم یا اینترنت شما وجود دارد و در صورت در دسترس نبودن سایت باید از طریق پشتیبانی نوژن مشکل را اطلاع دهید تا بررسی شود.

2-اتصال اینترنت خود را ریست کنید.

از آنجا که اینکار معمولاً فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد، اولین راه حلی است که باید امتحان کنید. اکثر شرکت‌های خدمات اینترنت (ISP) توصیه می‌کنند که کابل برق مودم خود را جدا کرده و قبل از اتصال مجدد یک دقیقه منتظر بمانید. پس از روشن شدن مجدد، منتظر بمانید تا اتصال اینترنت شما برقرار شود و سپس دوباره سایت را باز کنید.

3-حافظه Cache مرورگر خود را پاک کنید.

Chrome داده‌ها و فایلهای زیادی را از وب سایتهایی که بازدید می‌کنید ذخیره می‌کند. مرورگر شما این فایلها را در حافظه پنهان محلی ذخیره می‌کند بنابراین لازم نیست هر بار که به آنها مراجعه می‌کنید آنها را به طور کامل بارگیری کنید.

با این فرض که از Chrome استفاده می‌کنید، به مسیر Settings > Privacy and Security > Clear Browsing Data بروید و گزینه Cached Images and Files را انتخاب کنید. روی Clear Data کلیک کنید.

4- آنتی ویروس و فایروال خود را غیرفعال کنید.

در بسیاری از موارد، فایروال داخلی سیستم عامل یا هر نرم افزاری که استفاده می‌کنید می‌تواند صفحات را مسدود کند و باعث نمایش پیغام this site can’t be reached باشد. ساده ترین راه برای تشخیص مشکل این است که موقتا فایروال و نرم افزار آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید و دوباره به سایت مراجعه کنید. بسته به سیستم عامل مورد استفاده، باید مراحل مختلفی را برای غیرفعال کردن فایروال داخلی دنبال کنید.

5-فایروال و آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید.

در بسیاری از موارد، فایروال داخلی سیستم عامل یا هر نرم افزاری که استفاده می‌کنید می‌تواند صفحات را مسدود کند و باعث نمایش پیغام this site can’t be reached باشد. ساده ترین راه برای تشخیص مشکل این است که موقتا فایروال و نرم افزار آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید و دوباره به سایت مراجعه کنید. بسته به سیستم عامل مورد استفاده، باید مراحل مختلفی را برای غیرفعال کردن فایروال داخلی دنبال کنید.

6-کش DNS خود را خالی کنید.

سیستم عامل شما اطلاعات زیادی را از وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید ذخیره کرده و آدرس IP آنها را در حافظه DNS ذخیره می‌کند. به این ترتیب مرورگر مجبور نیست هر زمان که می‌خواهید ارتباط برقرار کنید IP های مشابه را از طریق سرور DNS خود جستجو کند. حافظه پنهان DNS مشابه حافظه پنهان مرورگر شما عمل می‌کند، فقط نوع متفاوتی از داده‌ها را ذخیره می‌کند.

  • در منوی استارت cmd را جستجو و باز کنید.
  • دستور net stop dnscache را تایپ کنید. ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا سرویس DNS متوقف شود.
  • عبارت start dnscache را در خط فرمان تایپ کنید و Enter بزنید.
  • با این کار سرویس DNS ریست می‌شود.
  • برای بازنشانی کش DNS و حذف همه ورودی‌ها از آن، دستور زیر را اجرا کنید: ipconfig /flushdns. اگر همه چیز خوب پیش رفت، نتیجه باید Successfully flushed the DNS Resolver Cache باشد.

DNS -7 خود را ری استارت کنید.

در این روش برای رفع ارور this site can’t be reached کلیدهای ترکیبی Win+R تا پنجره Run باز شود بعد از آن دستور services.msc را مانند زیر در فیلد خالی وارد کرده و اینتر را بزنید.

سپس از لیست زیر DNS Client را انتخاب کرده و بعد از کلیک راست روی آن Restart را بزنید.

سپس آدرس سایت را در مرورگر وارد کنید و اگر مشکل حل نشده بود راهکار بعدی را برای رفع ارور this site can’t be reached انجام دهید.

8- آدرس IPv4 DNS خود را تغییر دهید.

ISP به طور خودکار سرورهای DNS را به شما اختصاص می‌دهد با این حال می‌توانید تنظیمات اینترنت خود را برای استفاده از مجموعه خاصی از سرورهای DNS پیکربندی کنید. در Windows، به Control Panel > Network and Internet > Open Network and Sharing Center رفته و سپس روی گزینه Change Adapter Settings کلیک کنید. در صفحه بعد روی کانکشن فعال اینترنت خود راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

در لیستی که ظاهر می‌شود، Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را انتخاب کرده و یکبار دیگر روی Properties کلیک کنید.

در پنجره جدید بخشی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد آدرس‌های سرور DNS سفارشی را تنظیم کنید. شما می‌توانید از آدرس‌های DNS عمومی Google یعنی «8.8.8.8» و «8.8.4.4» استفاده کنید. با این حال، تعداد زیادی سرور DNS رایگان دیگر هم که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

Prefered DNS Server: 8.8.8.8

Alternate DNS Server: 8.8.4.4

در هنگام خروج تیک گزینه Validate settings را بزنید. سپس روی OK کلیک کنید.

برای ارور this site can’t be reached در macOS، می‌توانید با رفتن به System Preferences > Network، انتخاب شبکه خود و کلیک روی Advanced، تنظیمات DNS خود را تغییر دهید. سپس، به برگه DNS بروید.

با کلیک روی علامت (+) سرورهای DNS سفارشی را که می‌خواهید استفاده کنید اضافه کنید. هنگامی که تنظیمات DNS جدید خود را پیکربندی کردید دکمه OK را بزنید.

9- تنظیمات Chrome را ریست کنید.

مرورگر Chrome به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات مرورگر خود را با یک کلیک ساده بازنشانی کنید. با انجام این کار همه اطلاعات پیکربندی از Chrome مانند صفحه اصلی، تنظیمات برگه، اطلاعات فرم ذخیره شده، سابقه مرور و کوکی ها پاک می‌شود.

  • مرورگر Chrome را باز کنید.
  • بر روی سه نقطه در بالای مرورگر کلیک کنید.
  • گزینه Settings را انتخاب کنید.
  • در قسمت پایین تنظیمات، روی Advanced کلیک کنید.
  • Reset and clean up را کلیک کنید.

10- اکستنشن‌های مرورگر را از Chrome حذف کنید.

همه مرورگرهای اینترنت اجازه استفاده از اکستنشن‌هایی را دارند که عملکرد اضافه‌ای را به مرورگر می‌افزایند ولی برخی از این اکستنشن‌ها می‌توانند اتصالات شبکه را مختل کنند.

  • مرورگر Chrome را باز کنید.
  • به setting مرورگر وارد شوید.
  • از قسمت more tools گزینه Extensions را انتخاب کنید.
  • اسکرول آبی اکستنشن‌ها را بکشید تا آنها را یکی یکی غیرفعال کنید.

11- تنظیمات TCP/IP را بازنشانی کنید.

ابتدا با دکمه‌های WIN +R را همزمان بزنید تا برنامه RUN اجرا شود و مانند تصویر سپس عبارت CMD را تایپ کنید سپس دکمه اینتر را بزنید.

سپس پنجره زیر برای شما باز شده که باید کدهایی که در ادامه قرار داده شده را کپی و اجرا کنید. دقت کنید که بعد از هر خط یک enter بزنید.

ipconfig /release
ipconfig /all
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh int ip set dns
netsh winsock reset

12- درایورهای Network Adapter را دوباره نصب کنید.

  • با راست کلیک بر روی My Computer گزینه Manage را انتخاب کنید.
  • روی Device Manager کلیک کنید تا لیستی از تمام سخت افزارهای نصب شده برای شما نمایش داده شود.
  • بر روی network adapter کلیک کنید تا لیست آن باز شود.
  • روی درایور شبکه مورد استفاده راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب کنید.
  • کامپیوتر خود را ریستارت کنید، درایورها به طور خودکار نصب می‌شوند، سپس دوباره وب سایت را باز کنید.

13-مرورگر Chrome را حذف و دوباره نصب کنید.

اگر با روش‌های بالا موفق به رفع ارور this site can’t be reached نشدید به عنوان آخرین راهکار با گام‌های زیر مرورگر را حذف و دوباره نصب کنید.

  • به کنترل پنل بروید و در Programs and Features مرورگر Google Chrome را uninstall کنید.
  • به مسیر C:\ Users \٪ your_name٪ \ AppData \ Local \ Google بروید و همه چیز را هم در این پوشه حذف کنید.
  • آخرین نسخه مرورگر Chrome را دانلود و نصب کنید.

14-ارور this site can’t be reached در سی پنل

اگر در زمان ورود به هاست سی پنل خطای This site can’t be reached نمایش داده شد. مشکل از سمت میزبانی هاست است. شرکت‌های هاستینگ به دلیل افزایش امنیت هاست ورود IP های ناشناس را مسدود می‌کنند. در اینصورت به شرکت میزبان سایت IP خود را اطلاع دهید و از آن‌ها بخواهید که شما را از بلاک خارج کنند.