اهمیت طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل بر کسی پوشیده نیست. پیشرفت های بزرگی تنها در همین دوره محدود در زمینه صنعت توسعه برنامه موبایل روی داده است. اشتیاق بی پایانی برای خرید انواع تلفن همراه با سیستم عامل های مختلف وجود دارد.

روزانه میلیون ها اپلیکیشن موبایل راه اندازی می شود که البته از این میان تنها تعدادی اندک، محبوبیت می یابند. جهت کسب اعتبار و مشتریان بیشتر نباید تنها به طراحی اپلیکیشن بسنده نمود. داشتن سایت موبایل به علت نیاز روز افزون مخاطب به دسترسی به سایت های محبوب نیز به شدت احساس می شود.

 

    • مزایای استفاده از سایت موبایل برای کسب و کارها و کاربران عادی

      • اختصاص اولویت بالای گوگل: با تغییر الگوریتم گوگل، سایت موبایل بهینه شده شانس بیشتری برای نمایش در رتبه های بالاتر دارد.
      • استفاده گسترده مردم: استقبال روزافزون از جستجوهای ساده در اینترنت تا خرید اقلام و انجام آسان کارها توسط موبایل، لزوم استفاده از آن را افزایش می دهد.
      • افزایش اعتبار: صاحبان صنایع و مشاغل در دیدگاه مشتریان خود تاثیرگذارتر خواهند بود. سایت موبایل مشتریان را به استفاده از خدمات در هر لحظه ای ترغیب می نماید. مخاطب برای دریافت اطلاعات، آشنایی با محصولات و خدمات در هر شرایط و زمانی احساس آزادی عمل خواهد داشت.
      • افزایش عملکرد: پاسخگویی به نیاز مشتری بیش از گذشته اتفاق می افتد. مشتریان نیز به راحتی متوجه این ارتباط مستقیم و بهینه می شوند.
      • ارتباط با مشتریان بیشتر: وب سایت موبایل برای هر کسی که به جستجوی اطلاعات در موبایل خود می پردازد قابل نمایش خواهد بود. از این رو با جستجوی ساده، می توانند به راحتی سایت شما را بدون دانستن آدرس آن بیابند.
      • ایجاد شبکه فروش با مشتریان راضی: مشتریان راضی از خدمات شما، عاملی در راستای گسترش کسب و کارتان خواهند بود؛ به این گونه که شما را به سایرین نیز معرفی می کنند.
      • توصیه گوگل: باید به توصیه گوگل عمل نمود و طراحی وب سایت موبایل را جدی گرفت. این عمل به بهتر دیده شدن و گسترش کسب و کار کمک فراوانی می نماید. در موتورهای جستجو بهتر و بیشتر از قبل دیده خواهید شد.
      • کارایی بی نقص در دستگاه های موبایل: طراحی وب سایت موبایل کمک می کند تا در هر دستگاهی عالی دیده شوید. با طراحی واکنشگرا در هر دستگاهی قابل دسترس هستید و عملکرد خوبی دارید.
      • مزایای استفاده از اپلیکیشن موبایل

        • شبکه های اجتماعی و ارتباطات: رسانه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، واتساپ، اینستاگرام و … امروزه به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده اند. چرا که برقراری ارتباط در فضای مجازی اهمیت بسیاری یافته است.
        • برنامه های سبک زندگی: امروزه بسیاری طرفدار پروپاقرص سبک های مختلف هستند و تجارت الکترونیک به چیزی فراتر از خرید و فروش آنلاین کالا تبدیل شده است. از این رو کل فرآیند توسعه، بازاریابی، فروش، توزیع خدمات و … را تحت تاثیر خود قرار داده است.
        • برنامه های مفید: برنامه های حرفه ایِ برنامه ریزی شخصی و مدیریت سبک زندگی توسط بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند.
        • اپلیکیشن های بازی: بازی کردن با موبایل دیگر به سن و یا امکانات خاصی محدود نمی شود و تبدیل به بازار بسیار پرمخاطبی شده است.
        • کاربرد فراوان بدون محدودیت جغرافیایی: وجود اطلاعات وسیع در اپلیکیشن موبایل زندگی را برای هر فردی در هر مکانی راحت تر می کند. یافتن یک رستوران، آشنایی با پزشکان متخصص تا استفاده در مواقع اضطرار اهمیت این اپلیکیشن ها را افزایش داده است.

     

  • نکات مهم در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل

    هر روز میلیون ها نفر از تلفن همراه خود با هدف های گوناگون استفاده می کنند و این روند، سیری صعودی دارد. اما هر سایت و یا اپ موبایل با استقبال روبرو نمی شود. رعایت نکات زیر می تواند به محبوبیت این سایت و اپلیکیشن ها بیافزاید.

    عرض صفحه: در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل به عرض صفحه به اندازه ۴۸۰ پیکسل در حالت افقی و ۳۲۰ پیکسل در حالت عمودی دقت گردد. دانستن اندازه در طراحی بهتر و چینش اجزای محتوا کمک می کند.

    طرح بندی و طراحی یک ستون: در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل بهتر است از محتواهای یک ستونه استفاده شود؛ در این صورت محتوا خواناتر می شود.

    موجز بودن: مختصر بودن در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل همان مفیدتر بودن است. در اپلیکیشن های موبایل بهتر است به خلاصه کردن متن، راه های دسترسی و ساده تر کردن بخش های پیمایش پرداخت.

    تایپوگرافی موبایل: در انتخاب قلم در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل باید بسیار دقت گردد. خوانایی مطالب، ارتباط موثرتری بین کسب و کار شما و مخاطب ایجاد می کند.

بهینه سازی تصاویر: نکته حائز اهمیت در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل، استفاده همیشگی از متن جایگزین به همراه تصاویر است. عرض تصویر حداقل باید ۴۸۰ پیکسل برای موبایل باشد. به حجم آن نیز باید دقت گردد چرا که بارگذاری سریع تصاویر، بازدهی مطلب را افزایش می دهد. ضمناً حجم اینترنت کمتری را مصرف می کند.

طراحی گزینه های لمسی: اندازه عرض انگشت انسان بالغ بر ۴۵ تا ۶۰ پیکسل است. در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل، گزینه های لمسی مانند دکمه ها یا پیوندها باید به راحتی قابل لمس باشند. کاربرد عبارات ساده و مختصر، اثربخشی بیشتری دارند.

فضای سفید هوشمندانه: نیازی نیست از تمام قسمت های صفحه در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل استفاده شود. پر کردن تمام قسمت های متن اثربخشی آن را افزایش نمی دهد؛ حتی ممکن است برای مخاطب سردرگمی نیز ایجاد کند. بین متن های خود فضای سفید هوشمندانه ایجاد کنید تا تاثیرگذاری بیشتری به متن ببخشید.

مزایای طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل

اهمیت طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل

تعداد کاربران اینترنت از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ با افزایش ۱۱ درصدی همراه و تعداد آن بالغ بر ۷/۵ میلیون نفر است. هم چنین ۳۳ میلیون کاربر شبکه های اجتماعی در ایران وجود دارد که در همین بازه ۳۹ درصد رشد را تجربه نموده است.

این ها بخشی از دلایل توجه به طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل قلمداد می شود. محبوبیت گسترده، رقابت گسترده به همراه خواهد داشت. گرچه رقابت به ارائه بهتر محصولات می انجامد اما در عین حال می تواند کار استرس زایی هم باشد.

اگر تصمیم به طراحی اپلیکیشن موبایل دارید ایجاد تفاوت بین برنامه خود و سایرین ضروری است. استفاده از رابط کاربری زیبا و تاثیرگذار، سادگی در استفاده و پیمایش راحت مطالب ویژگی های اصلی آن به شمار می روند. نکات زیر برای علاقمندان به طراحی اپلیکیشن موبایل بسیار راهگشا خواهند بود.

تعیین هدف برنامه: تعیین هدف در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل به شما مرجعی عالی برای تعیین مسیر و خط مشی ارائه می دهد. لذا لازم است در ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • هدف از طراحی این برنامه چیست؟
  • این اپ چه مشکلی را رفع می کند؟
  • جذابیت برنامه شما چیست؟
  • تمایز برنامه شما با سایر رقبا در چیست؟

برنامه ریزی: بعد از پاسخگویی به سوالات بالا، طرح کلی برنامه را ترسیم کنید. در مورد نحوه کسب درآمد، تبلیغات، خرید درون برنامه ای،  اهداف بازاریابی و … ایده های مختلف خود را جمع آوری کنید.

تحقیق در مورد جایگاه و رقبا: از جایگاه رقبای خود اطلاعات جامعی کسب کنید. از نقاط قوت آن ها ایده بگیرد و از نقاط ضعفشان استفاده کنید.

شبیه سازی برنامه: به طرح های خود جلوه بصری ببخشید. می توانید این کار را روی کاغذ یا به کمک قالب دیجیتال انجام دهید.

طراحی و توسعه اپلیکیشن با نرم افزار های کارآمد: ممکن است خودتان دانش کافی در زمینه برنامه نویسی و طراحی را داشته باشید که برنامه های زیر به شما کمک می کنند. در غیر این صورت از طراحان کارآمد، کمک حرفه ای دریافت کنید.

  • Appy Pie: با قابلیت های drag and drop در ویرایشگر متن و ادغام با هوش مصنوعی
  • Zoho Creator: با قابلیت drag and drop در ویرایشگر متن و مناسب برای مشاغل کوچک
  • AppSheet: استفاده راحت و ورودی متن
  • Appian: برای اپ سازمانی و فرآیندهای خودکار
  • و …
سوالات متداول
  • آیا داشتن اپلیکیشن بهتر از سایت موبایل است؟

در مقوله طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل، رعایت این نکته حایز اهمیت است که داشتن یک اپلیکیشن موبایل با طراحی جذاب می تواند عملکردها را خیلی سریع تر از یک سایت موبایل انجام دهد.

  • آیا اپلیکیشن موبایل از HTTPS استفاده می کند؟

بله نیاز دارد

  • تفاوت بین وب سایت و سایت موبایل چیست؟

درک تفاوت سایت استاندارد و سایت موبایل در مقوله طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل بسیار ضروری است. سایت موبایل بر خلاف سایت‌های استاندارد برای نمایش در صفحات نمایش دستی کوچکتر و رابط صفحه لمسی طراحی می‌شود.